Logopedická prevence
Hrátky s Povídálkem a Zvídálkem - hry s dětmi zaměřené na podporu přirozeného vývoje řeči, občas i společně s rodiči
Anotace projektu:
Záměrem projektu je prostřednictvím nových metod a nástrojů podněcovat u dětí řečové schopnosti a dovednosti adekvátně jejich věku a tím docílit zlepšení přirozeného vývoje řeči a rozvoje komunikace. Zkvalitnění a zefektivnění práce s dětmi bude dosaženo zakoupením odborných publikací a dovybavením pracoviště moderními pomůckami pro řečovou výchovu. Práce s dětmi bude prolínat každodenní výchovně - vzdělávacím procesem a bude naprosto přirozenou součástí celého výchovného programu v MŠ. Několik hodin bude vyčleněno pro skupinku dětí a jejich rodičů. Je nutné některým rodičům předvést, jak podporovat přirozený vývoj řeči, jak s dětmi pracovat a vést je ke zdokonalování výslovnosti. Všechny činnosti budou probíhat v souladu s RVP PV a ŠVP a povedou k naplňování rámcových cílů a klíčových kompetencí.
Cíle projektu a jeho zdůvodnění, analýza potřeb:
- zkvalitnění práce logopedického asistenta (absolvent kurzu akreditovaného MŠMT v rámci DVPP) - zakoupení a využití odborných metodik a uplatnění nových didaktických prvků odpovídajících věku a individualitě dětí
- vytvoření projektu pro podporu přirozeného rozvoje komunikace
- podněcovaní řečové schopnosti a dovednosti v rámci logopedické prevence adekvátně věku dítěte, minimalizování vzniku poruch řeči
- používání moderních učebních aktivit formou dětské nezávazné hry (v souladu s RVP PV a ŠVP) s užitím zakoupených logopedických pomůcek
- provádění poradenské činnosti pro rodiče v rozsahu odpovídajícím pedagogických kompetencím předškolního pedagoga
- společná sezení s rodiči dětí s narušenou komunikační schopností – účast při činnostech spojených s logopedickou prevencí
- spolupráce se SPC a logopedy, které některé děti navštěvují, práce podle doporučeného materiálu
Stručný popis současného stavu problematiky, kterou projekt řeší:
- nárůst dětí s vadnou výslovností, s opožděným vývojem řeči, s malou slovní zásobou….
- nedostatek financí k zakoupení moderních pomůcek, které vedou ke zlepšení a zpestření práce s dětmi
- neznalost rodičů týkajících se činností, které vedou k přirozenému vývoji řeči a předcházení poruch řeči
Vymezení aktivit, které bude projekt realizovat:
- zakoupení moderních pomůcek pro řečovou výchovu ve škole
- samostudium logopedického asistenta ze zakoupené odborné literatury, využití poznatků v praxi
- tvorba a realizace celoročního projektu na podporu rozvoje řeči v souladu s RVP PV a ŠVP
- logopedická prevence prolínající se každodenní výchovně vzdělávací prací s využitím nových pomůcek podporujících zdravý rozvoj řeči
- individuální práce s dětmi, které navštěvují SPC a logopeda
- práce se skupinou dětí a jejich rodičů – hry a činnosti pro podporu přirozeného vývoje řeči
Podrobný časový harmonogram realizace projektu:
- propagace a prezentace projektu srpen – prosinec 2013 (průběžně)
- zakoupení odborné literatury a moderních logopedických pomůcek - srpen - září 2013
- tvorba školního projektu na podporu rozvoje řeči u dětí předškolního věku ( v souladu s ŠVP ) - srpen 2013
- zahájení projektu, pravidelných aktivit – září 2013
- realizace školního projektu na podporu rozvoje řeči u dětí předškolního věku - prolínání se každodenní výchovně - vzdělávací prací
- kroužek pro děti a jejich rodiče „Mámo, táto, pojď si se mnou hrát a povídat“ – za – prosinec 2013
- vyhodnocení projektu – leden 2014
Materiální a personální zabezpečení projektu, včetně organizace a řízení projektu a mechanismů průběžné kontroly realizace projektu
K realizace projektu bude využit prostor MŠ se stávajícím vybavením. Dále tělocvičný sálek, školní zahrada. Předpokládá se dovybavení novým učebním materiálem a moderními pomůckami. Personální zabezpečení projektu – kvalifikovaný učitel MŠ, logopedický asistent - absolvent kurzu akreditovaného MŠMT v rámci DVPP. Kontroly budou prováděny průběžně ředitelem školy, řešitel projektu bude předkládat zprávy o průběhu logopedické prevence
Definice konkrétních a měřitelných výstupů, které budou výsledkem projektu
Logopedická prevence bude naprosto přirozenou součástí celého výchovného programu předškoláka, během níž budou prováděna:
- dechová, fonační a artikulační cvičení
- hry na procvičení hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky
- hry na rozvoj a zpřesňování slovní zásoby
- rytmizační a pohybové hry
- hry na rozvoj zrakové a sluchové pozornosti
- dostatek básniček a písniček, rozhovorů
- dostatek námětových her
Očekávanými výstupy budou:
- koordinace ruky a oka, zvládání jemné motoriky
- správná výslovnost, tempo a intonace řeči
- pojmenování většiny toho, čím je dítě obklopeno
- samostatné vyjadřování ve větách, formulování otázek
- rozklad slov na slabiky
- vyprávění jednoduchého příběho, pohádky podle obrázku