Vzdělávací obsah MŠ
Náš školní vzdělávací projekt osahuje 6 základních vzdělávacích celků ( integrované bloky).
Vychází z pěti vzdělávacích oblastí, které respektují vývoj dítěte, jeho přirozený život, učení a zrání. Snažíme se o to, aby se tyto oblasti vzájemně prolínaly.
Tyto celky podle mého názoru v sobě zahrnují celou šíři obsahu předškolního vzdělávání. Výchozí integrované bloky budeme nadále rozpracovávat do konkrétních a podrobnějších podtémat podle svého uvážení, představivosti , fantazie a také nahodilosti. Pod tuto širokou nabídku spadá celý okruh dílčích vzdělávacích cílů a vzdělávací nabídky, tak jak to uvádí RVP PV. Jejich průběžným naplňováním se budeme snažit, abychom rozvíjeli samostatné, zdravě sebevědomé děti cestou přirozené výchovy a položili základ celoživotnímu vzdělávání všem dětem na základě jejich možností a potřeb.
Bloky na sebe navazují, někdy se na konci a na začátku částečně prolínají.
Celý projekt je zaměřen na prohlubování znalostí dětí o přírodě, přírodních jevech, na poznávání našeho okolí, na podporu sounáležitosti ke skupině, ke kamarádství a citlivému jednání a na osvojení si základů hodnot, na nichž je založena naše společnost.
1.„Hola, hola, školka volá...........“
Charakteristika a cíle integrovaného bloku:
Záměrem tohoto bloku je opětovné sjednocení dětského kolektivu po letních prázdninách, adaptace nově příchozích dětí, vytvoření pocitu pohody a sounáležitosti ke skupině, postupné osvojováni si pravidel chování ve skupině vrstevníků a postupné objevování různých přírodních zákoutí v okolí naší školy, která budeme celoročně navštěvovat a pozorovat na nich změny v přírodě.
U dětí, které již naštěvovaly MŠ, budeme znalosti z předchozích let opakovat a rozšiřovat.
Děti mají možnost:
- seznámit se s prostředím MŠ i celé školy, se zaměstnanci
- poznat se s novými kamarády, s jejich jmény
- poznat, kde bydlí kamarádi
- seznamovat se s novými hračkami, pomůckami
- poznat svoji obec a její okolí
- uvědomit si rozdíl mezi mateřskou školou a domovem, mezi mateřskou školou a rodinou
Časový rozsah: 4 -6 týdnů
Dílčí vzdělávací cíle:
- osvojovat si dovednosti důležité k podpoře osobní pohody a pohody prostředí
- vytváření zdravých životních návyků
- rozvoj fyzické a psychické zdatnosti
- posilování přirozených poznávacích citů
- získání relativní citové samostatnosti
- seznamování s pravidly chování ve vztahu ke druhému
- rozvoj komunikativních dovedností
- rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí, spolupracovat
- osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
- vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s živou a neživou přírodou
2.“ Podzime, podzime, už zas nosíš deště…..“
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Tento blok navazuje volně na předchozí činnosti. Jeho záměrem je seznamovat, rozšiřovat a prohlubovat poznatky dětí o změnách v přírodě způsobených ročními obdobími, přibližovat dětem význam lesů pro život člověka .
Prostřednictvím tohoto bloku je možné:
- pozorovat a uvědomovat si charakteristické znaky podzimu, jeho barevnost, změny barev, pojmenovat barvy jak základní tak doplňkové
· pojmenovat některé stromy a jejich plody (na zahradě i v lese), rozdělit je na listnaté a jehličnaté
· pozorovat sklizeň ovoce a zeleniny, práce na poli
· hrát si a tvořit s přírodninami
· pozorovat změny počasí
· poznat a pojmenovat některá lesní zvířata, správné chování v lese
· pozorovat první příznaky zimy
· rozvíjet vědomosti o ochraně zdraví při nepříznivém počasí
Časový rozsah: 4 – 5 týdnů
Dílčí vzdělávací cíle:
- osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví
- rozvoj a užívání všech smyslů
- rozvoj jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, vyjadřování)
- rozvoj tvořivosti (řešení problémů, tvořivého myšlení..)
- rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet je a city plně prožívat
- osvojení si elementárních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
- vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách
- rozvoj schopnosti projevovat se autenticky
- rozvoj schopnosti vnímat a přijímat základní hodnoty uznávané ve společenství dětí
- rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
- vytváření elementárního povědomí o širším přírodním prostředí o jeho rozmanitosti
3.„Vánoce, Vánoce přicházejí po roce..“
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Tento projekt je dobou předvánočních příprav a obdobím radostného očekávání příchodu „Ježíška“. Snažíme se rozvíjet samostatný tvůrčí proces, zaměřujeme se na vyjadřování pocitů a představ a podporujeme spolupráci dětí v kolektivu.
Také si průběžně připravujeme básničky, písničky a scénky pro rodiče.
Děti mají možnost:
· seznámit se s obdobím adventu , s jeho tradicemi a zvyky
· poznat a vyzkoušet různé výtvarné techniky při výrobě dárků a vánočních dekorací
· zapojit se do vánoční výzdoby MŠ, ozdobit stromeček
· vyzkoušet si vystoupení před veřejností( někdy i poprvé)
· učit se a poslouchat vánoční koledy, básničky
· vyprávět o vánočních přípravách a průběhu Vánoc doma………
Časový rozsah: 4 týdny
Dílčí vzdělávací cíle:
· osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
· osvojení si poznatků a dovedností k podpoře osobní pohody i pohody prostředí
· rozvoj komunikativních dovedností a kulturního projevu
· posilování přirozených poznávacích citů
· rozvoj tvořivosti
· rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet je a city plně prožívat
· rozvoj a kultivace estetického cítění, vnímání a prožívání
· posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem
· ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i dospělými
· rozvoj společenského a estetického vkusu
· seznamování se světem kultury a umění
· rozvoj zákl. kulturně společenských postojů
· rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
· vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem
4.“Pojďte s námi do pohádky…….."
Charakteristika a cíle integrovaného bloky:
Tento blok je rozsáhlejší, volně navazuje na vánoční období, na předchozí znalosti dětí. Cílem je vnímat a poznávat přirozené změny v přírodě, rozvíjet schopnost naslouchat a porozumět. Je to období plné pohádek, ve kterých se děti učí poznávat nejen dobro, ale také zlo, čím si uvědomují, že ne všichni lidé se chovají podle pravidel a ubližují tím ostatním.
Jsou vybírány hlavně pohádky o princeznách a na konci bloku o zvířátkách.
Část tohoto bloku je také věnována období Masopustu, kdy se děti seznamují s některými tradicemi v obci.
Prostřednictvím tohoto bloku je možné:
- poznávat charakteristické znaky zimy
- upozorňovat na nebezpečí ledu, ale někdy i sněhu
- poznávat zimní sporty
- seznamovat se lidským tělem, rozvíjet vědomosti o ochraně zdraví
- seznamovat s péčí o ptactvo a lesní zvěř
- připravovat na zápis ( předškoláci) – procvičují geometrické tvary, časové a prostorové pojmy, názvy částí dne,adresu..
- procvičovat, opakovat si znaky všech ročních období, názvy dnů v týdnu, dle možností i názvy měsíců
- rozdělit, která zvířátka jsou lesní, exotická a domácí
Časový rozsah: 8 – 10 týdnů
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj a užívání všech smyslů
- osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě
- rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních ( vnímání, naslouchání, porozumění)
- vytváření základů pro práci s informacemi
- vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem
- rozvoj schopnosti sebeovládáni
- rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet je a city plně prožívat
- posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem
- ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i dospělými
- vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách
- rozvoj schopnosti chovat se autenticky
- seznamování se světem lidí, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
- rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí a jeho změnám
- vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti s živou i neživou přírodou
5.“Vstávej, semínko, holala………“
Charakteristika a cíle integrovaného bloku:
Tento blok je zaměřen na rozvoj pocitu sounáležitosti s živou přírodou a schopnosti vážit si života ve všech jeho formách. Děti získávají a rozvíjejí vědomosti o jarní přírodě, osvojují si jednoduché dovednosti k ochraně přírody a vzhledem k tomu, že část bloku je věnována „Velikonocům“, jde o období plné tvořivosti dětí a také rozvoje výtvarné fantazie.
Jelikož se v této době koná na nedaleké hoře „Říp“ pouť, kterou děti navštěvují, snažíme se v další části bloku vytvořit u nich povědomí o širším kulturním a přírodním prostředí.
Část bloku je také věnována svátku maminek.
Děti mají možnost:
· pozorovat znaky jarního období – zelenání přírody, rašení, kvetení stromů, nestálé počasí, návrat ptactva z teplých krajů..
· poznávat jarní a luční květiny, seznamovat se s jejich názvy
· poznat lépe domácí zvířata a jejich mláďata
· procvičovat barvy základní i doplňkové
· seznámit se s velikonočními symboly
· vyslechnout pověsti, týkající se našeho kraje
Časový rozsah: přibližně 2 měsíce
Dílčí vzdělávací cíle:
· osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
· vytváření zdravých životních návyků a postojů jak základů zdravého životního stylu
· rozvoj produktivních řečových schopností
· osvojení si některých dovedností, které předcházejí psaní a čtení
· vytváření základů pro práci s informacemi
· rozvoj a kultivace mravního a estetického cítění
· osvojení si elementárních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování o rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
· rozvoj kooperativních dovedností
· osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
· rozvoj schopnosti projevovat autenticky
· rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
· vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem
6.“Prázdniny se blíží“
Charakteristika a cíle integrovaného bloku:
V tomto bloku se opět věnujeme přírodě a jejím změnám. Tentokrát s využitím pozorování nedalekého rybníka je část věnována vodě, její důležitosti, vlivu na životní prostředí a také jejímu nebezpečí. Ve spojení s oslavami MDD chceme, aby děti prostřednictvím knih , encyklopedií a také PC poznaly existenci jiných národů.
V tomto období se také koná škola v přírodě.
Vzhledem k blížícím se prázdninám budou děti více upozorňovány na důležitá pravidla chování mimo školu a bez dohledu rodičů.
Prostřednictvím tohoto bloku je možné:
- znát a pojmenovat dopravní prostředky a jejich využití
- částečně ovládat pravidla silničního provozu
- poznat kudy a kam teče voda, jak vzniká déšť
- upozornění na nebezpečí, která mohou nastat – cizí lidé, neznámé místo, voda
- poznat i jiné děti , seznámit se s jejich životními podmínkami
- připomenout o čem jsme si během roku povídali, co jsme zažili …zhodnocení školního roku s dětmi
Doba trvání: asi 6 týdnů
Dílčí vzdělávací cíle:
- osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
- rozvoj fyzické a psychické zdatnosti
- rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka
- rozvoj kultivovaného projevu
- vytváření základů pro práce s informacemi
- rozvoj přirozených poznávacích citů
- získání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
- rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností
- rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu….- vytváření prosociálních postojů
- vytvoření povědomí o existenci ostatních kultur a národností
- vytvoření základů aktivních postojů ke světu, k životu, rozvoj schopností postoje vyjadřovat a projevovat
· pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také i poškozovat
- rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám